Komiksový hrdina Hellboy to opět zkouší ve filmu, tentokrát se v roce 1959 potýká s čarodějnicemi v Apalačských horách. O scénář se postaral přímo autor Mike Mignola, který Hellboye přivedl na svět v devadesátých letech. Pro film adaptoval stejnojmenný komiksový příběh The Crooked Man (česky vyšlo jako Paskřivec).
Musím se přiznat, že Hellboy je jedním z mých nejoblíbenějších komiksových hrdinů a doma mám řadu jeho příběhů a knih, které rozvíjí další události a mytologii ze stejného světa. Takže na tom, že jsem viděl všechny předchozí filmy (včetně dvou animovaných) asi nebude nic překvapivého. A co si myslím o čtvrtém hraném pokračování?
Bohužel, těžko se mi hledá něco, co by se dalo pochválit. Jeden z kamenů úrazu tkví už v poměrně malém rozpočtu. Film měl údajně stát pouze 20 milionů dolarů, což je pro tento žánr prostě málo. Předchozí díl Hellboy: Královna krve z roku 2019 vyšel na 50 milionů a první dva díly, které natočil Guillermo del Toro byly ještě dražší (66 mil. a 85 mil.). A samozřejmě musíme počítat s tím, že se v době jejich vzniku za takové peníze dalo pravděpodobně pořídit více než dnes.
No dobře, The Crooked Man je vlastně jeden z prvních Hellboyových opravdových případů a všechno se odehrává v menším měřítku. Nejde o velkolepý souboj dobra a zla, scénář se odklání od akční fantasy a míří do vod hororu a v mnohém mi to připomínalo Raimiho Evil Dead, když si odmyslíme jakýkoli humor. Ale on je tam ten nedostatečný rozpočet na některých místech hodně vidět. Ve filmu se vyskytují snad jen čtyři lokace a nepobraly nic výjimečného. Kamera často něco neukazuje, protože nebyly peníze na trikové záběry nebo využívá úhly záběru, ve kterých není vidět široké okolí. A o nějakých zajímavých úhlech se nedá hovořit téměř vůbec.
Příběh začíná scénou, ve které Hellboy cestuje se dvěma agenty vlakem a převáží tajemnou bednu. Ta zůstane tajemná jen chvíli, protože se z ní dostane ven velice nebezpečný pavouk. A aby byl nebezpečný ještě víc, tak nejen, že je ukrutně jedovatý, ale dokáže navíc měnit svou velikost. Záhy je o jednoho agenta méně, vagon se skutálí z kopce (o osudu celého vlaku se nic bližšího nedozvíme) a Hellboy se s agentkou Bobbie Jo ocitá uprostřed lesa. Společně se připletou k čarodějnicím a dojde i na toho Crooked Mana (Paskřivce).
Už od začátku je vidět, že úvod, který Mignola připsal a v původní předloze schází, se nenatáčel ve vlaku, ale někde v ateliéru. Samotný vlak také není skutečný, ale vznikl jen v počítačích trikového oddělení. Chápu, vlak z padesátých let (stejně jako vrtulník) by se asi sháněl těžko. Ony ale i ty lesy nejsou žádné apalačské hory, ale nějaké kopce v Bulharsku. A hrozně mi to připomínalo místa, kam chodím s dětmi na procházku – už tam jen chyběl rybník s občerstvením a parkoviště. Atmosféru tomu určitě ani nepřidalo to, že se scéna odehrává za plného světla a není to například v noci. Tím by se určitě dala řada nedostatků trochu schovat.
Režisérem filmu byl Brian Taylor, který je známý například filmy Zastav a nepřežiješ nebo Ghost Rider 2. Žádná sláva, dalo by se říct. Upřímně, při sledování jeho Hellboye jsem si říkal, co je na tom filmu špatně. Něco mi na něm vadilo a nejpozději v polovině jsem na to přišel. Režie postrádá práci s tempem, všechno je to takové monotónní. Hodně se tam mluví, vysvětluje a gradace tempa nebo akčních scén citelně schází. Příběh obsahuje akce poměrně málo. Když si to tak uvědomuji, tak Hellboy moc hrdinských věcí nepředvede a většinou rány dostává než rozdává. Párkrát si zastřílí, párkrát někoho praští a víc… víc si nepamatuju, i když jsem ten film viděl před pár dny.
Hlavního hrdinu ztvárnil Jack Kesy, což je herec, o kterém jsem do té doby vůbec neslyšel. A buď za to může scénář, režisér nebo herec sám, ale jeho verze Hellboye mi radost neudělala. Asi měl působit jako cynický vyšetřovatel paranormálních jevů, ale vyšel z toho spíš jako nafoukaný a znuděný. K jeho charakteru mi pak vůbec nesedělo, proč ostatním pomáhá. Samotná maska Hellboye nebyla špatná, ale hrozně mi vadilo, že má ve filmu modré oči. Asi měla produkce problém utratit pár dolarů za kontaktní čočky, aby měl žluté oči jako v předchozích filmech. Za to na cigaretách se nešetřilo a v jeden moment si Hellboy zapaluje jednu za druhou.
Ostatní herci a jejich postavy absolutně nevybočí z průměru a veskrze zůstanou pod ním – mimochodem přízvuk některých postav mě hrozně tahal za uši. On jim prostě ten scénář ani nedá příležitost, aby byli něčím zajímaví. Nedozvíme se o nich nic moc navíc nad rámec jednoho uzavřeného příběhu. Jednoduše se ukázalo, že Mike Mignola je skvělý komiksový autor, ale jako scénáristovi mu to moc nejde. Nebo mu do toho hodně vrtali další dva spoluscénáristé. I ty dialogy totiž působí dost podivně.
Hellboy: The Crooked Man zkrátka není dobrý film. Nejvíc mě ale mrzí ten promarněný potenciál. Respektive jak málo by stačilo, aby ze čtvrtého hraného Hellboy byl lepší film. Neříkám, že by za těchto podmínek mohl snad vzniknout skvělý film, ale mohl být lepší. Zpracovat do filmu jednotlivé menší případy totiž na papíře působí jako dobrý nápad. Jen by se realizace musel chopit někdo jiný.
P.S. Hudba mi připomínala Carpenterův Halloween z roku 1978.
USA / Velká Británie / Německo, 2024, 99 min. • IMDb • RottenTomatoes • ČSFD
3/10 • Hellboy chytá čarodějnice a Crooked Mana v bulharských lesích v unavené režii, která postrádá jakékoliv tempo. Klacky pod nohy mu hází malý rozpočet a průměrný scénář bez výrazných momentů a živoucích postav. Navíc to celé vypadá místy docela ošklivě.